Вести Свет

Информативни портали за ширенје дезинформација под заставом Русије (I)

inforos-gru-oneworld-observateur

Екслузивно као што смо најавили објавлјујемо серију чланака о делованју три новинска портала специјалозованих за ширенје дезиинформација и нјихову везу са руском војном обавештајном службом ГРУ.

У марту 2020. године, тим за борбу против дезинформација ДисИнфо (www.disinfo.eu) случајно је наишао на чланке са француске веб странице под називом „ОбсерватеурЦонтинентал.фр“ који су ширили дезинформације повезане са ЦОВИД-19, укључујући чланак који је репродуковао интервју са америчким професором међународног права Францисом Боилеом, који је лажно тврдио без доказа да је „ЦОВИД-19 савршено биолошко оружје“.

Да наиђете на портал ИнфоРос док прегледавате Интернет, помислили бисте да су то само још једне “новине на мрежи”. Међутим, недавни извештаји у медијима показали су да то није случај и у ствари, информативна агенција ИнфоРос делује као параван за психолошке операције руске војнообавјештајне службе ГРУ.

ЕУ ДисинфоЛаб открио је кампању дезинформација коју спонзорише руска држава. Руска новинска агенција ИнфоРос (InfoRos) игра кључну улогу у мрежи медија, попут оневорлд.пресс (oneworld.press) и обсерватеурцонтинентал.фр (observateurcontinental.fr), и налога на друштвеним мрежама путем којих се лажне вести даље шире.

Циљ кампања дезинформација је поделити и ослабити ЕУ, НАТО и / или појединачна друштва у државама чланицама и међусобно их изиграти. ИнфоРос је више пута повезан са руском војнообавештајном службом ГРУ – Јединицом 54777, такође познатом и као 72. центар за специјализовано делованје.

Користећи провериве податке из објављених извора, ЕУ ДисинфоЛаб је мапирао начин рада ове организације, заједно са техничким везама између веб локација.

Истраживанје које потписује тим за борбу против дезинформација ДисИнфо можете пронаћи на овом линку (енглески језик), док ако желите превод на Српски језик можете користити Гоогле Транслате или сличне алате.

 

Три “новинска портала” иза руске заставе

Inforos - OneWorld - Observateur continental

Inforos – OneWorld – Observateur continental

Цела анализа на енглеском језику доступна је на линку овдје, а ми ћемо се потрудити да вам издвојимо најважније делове који повезују три портала за ширенје дезинформација “ИнфоРос”, “ОбсерватеурЦонтинентал” и “Оневорлд”.

У Марту 2020. године, ДисИнфо је наишао на француску њеб страницу “ОбсерватеурЦонтинентал” (observateurcontinental.fr) која је ширила дезинформације повезане са вирусом Цовид-19.

У одељку „О нама“, Обсерватеур Цонтинентал се представља као „независни и непрофитни информативни портал“. Такође тврди да дели чланке „аналитичара из целог света“ са главним фокусом на „евроазијски континент“. На овој страници се не помиње ниједан појединац / организација повезан са веб страницом нити индикација која сугерише да је веб страница можда повезан са страном државом.

Но анализом изворног кода Обсерватеурцонтинентал.фр, успели смо да пронађемо препознатљиве ознаке на обрасцима за претрагу које користи веб страница: „формс-басе-ел – инпут“. Коришћењем јавног претраживача изворног кода открили смо да се овај препознатљиви код користи на 243 веб странице које се називају “онлине порталима”, а све су повезане са ИнфоРос-ом. Такође смо приметили велику сличност са начином израде веб страница.

Дубља анализа чланака које је објавио ОбсерватеурЦонтинентал.фр показала је да неки од нјих су у ствари преведени а објавлјени су од стране Инфорос.ру (inforos.ru) на руском језику.

Ове везе између Обсерватеур Цонтинентала и ИнфоРоса потпуно су скривене за читаоце. Нема јавних трагова о било којој од ових веза између ИнфоРоса и веб странице Обсерватеур Цонтинентал, која се представља као „француски информативни портал“ и шири јасне дезинформације.

Истрага показује да се чини да је ИнфоРос редовно у контатку са руским властима. ИнфоРос такође има широк спектар активности, од управљања веб страницама локалних руских медија до организовања догађаја за руске власти и одржавања још неких страначких веб страница (нпр. Геноциде-ин-оссетиа.цом).

Штавише, истрага је такође омогућила да се открију до сада неоткривене везе између „Оне Ворлд Глобал Тхинк Танк“ – веб странице која је већ идентификована као информативни портал са седиштем у Москви у извештају ЕУвсДисинфо – и ИнфоРос-а.

Заклјучак целе анализе доступне на линку изнад објашнјава начин рада ГРУ-а и покушај ширенја дезинформација путем великог броја “анонмимних” веб страница које се представлјају као “валидне”. Оваква истраживанја и деанонимизација веб страница које шире дезинформације су јако потребна у данашнјем свету.

 

ИнфоРос са потписом специјалне јединице 54777

У овом чланку испитујемо везу са руском војнообавјештајном службом ГРУ, дајемо детаље Инфоросовог плана да ућутка оно што сматра антируском реториком и откривамо ауторе из Европе који су плаћени за помоћ.

Али прво, знамо да је нови портал ИнфоРос само један део компаније ИнфоРос; па шта још ради? Чини се да компанија нуди оглашавање путем веб страница, ПР и услуге политичког и пословног консалтинга. Такође администрира велике информативне пројекте за руску државу и међународне клијенте. Током нашег истраживања открили смо да су то две компаније регистроване под именом ИнфоРос. Једно је ООО ИА “ИнфоРос”, а друго ООО “ИА Инфорос” (обратите пажњу на положај обрнутих зареза).

Обе компаније су регистроване на истој адреси – Московска улица Крзхизхановского, зграда 13, корпус 2 – а ИА „Инфорос“ има 20 одсто власничког удела у „ИА Инфорос“, па је вероватно да су ове две компаније регистроване одвојено, али раде као једно. Постоје и друга предузећа регистрована на исту адресу као ИнфоРос, од којих су многи заједнички оснивачи, власници или извршни директори и имају заједнички циљ промоције Русије и њених интереса. ИнфоРос потпада под једну од ових организација: Институт за руску дијаспору. Институт је основао човек по имену Денис Тиурин, који такође контролира ИнфоРос.

Denis Tyurin - директор ИнфоРос

Денис Тиурин – директор ИнфоРос компаније

С обзиром да води чираву платформу ИнфоРос, за нјега се може рећи да је био припадник војнообавештајне службе ГРУ – јединици специјализованој за психолошке операције и извори потврђују да је наставио одржавати блиске везе са руском војном обавештајном службом и сумнјају да је Тиурин заправо остао оперативац ГРУ-а и то као припадник јединице 54777, задужене за дезинформације, а о којој су извештавале многе светске новинске агенције.

Управо је ЕУ ДисинфоЛаб открио деталје ширенја дезинформација путем више “новинских”портала, уклјучујући веб страницу observateurcontinental.fr која је уствари само дио мреже ИнфоРос-а. Веома је интересантна чинјеница да ГРУ не користи само веб портале које шире дезинформације на Руском језику.

Према извештају, један од главних сарадника Обсерватеур Цонтинентала је француски новинар по имену Оливиер Ренаулт, чији су чланци такође објављени на веб порталу ИнфоРос. Испоставило се да он није једини страни новинар који је радио за ИнфоРос.

Кориштенје аутора из ЕУ земалја

Блог “nightingale” открио је ексклузивно како ИнфоРос користи иностране новинаре и стручнјаке како би “информације” добиле на тежини.

По доступним информацијама, 2017. године група упосленика ИнфоРос-а, започела је пројекат чији је цилј био да се супростави замишлјеним антируским кампанјама у страним медијима и генерално промовише позитивну слику Русије и нјених акција на светској сцени. Клјучни дио пројекта био је стваранје групе аналитичара који би производили “стручне коментаре” а који би се потом могли користити за реагованје на било коју причу против Русије у иностраним медијима, који Русију приказују у негативном светлу.

Група која стоји иза пројекта засигурно је одлучила да ће за ширенје својих “порука” регрутовати ауторе из других земалја, јер су намеравали да привуку не само руске, већ и стране новинаре, стручнјаке и посматраче.

У 2017. години, директор ИнфоРос-а Денис Тиурин, запослио је полјског писца Томаш Класа (Tomasz Klasa) да би писао чланке који би давали лажну слику како су полјски политичари и аналитичари изразили позитивно мишлјенје у вези са руском сполјном политиком или који су критиковали САД и ЕУ. Чланци су требали бити објавлјени на полјском језику, а затим преведени на руски језик за далје ширенје. За ову врсту услуге Томаш Класа требало је да наплати око 3000 евра годишнје.

Његови чланци објављени су на обсерваторполитицзни.пл (observatorpoliticzni.pl), пољском новинском порталу, чији је Класа главни и одговорни уредник. Занимљиво је да је 2014. године Обсерватор Политицзни постао партнер Руског светског фонда, који тобоже жели да промовише руски језик и руску културу у иностранству, али је на Западу широко виђен као пропагандна агенција која делује под руководством Кремља. Обсерватор Политицзни често дели теорије завере за које се зна да су повезане са руским дезинформацијама. Ова организација се налази на истој московској адреси као и ИнфоРос, а Обсерватор Политицзни такође усмерава своје пратиоце на веб страницу ИнфоРос-а.

Немали број других аутора из ЕУ земалја унајмлјен је од стране ИнфоРос-а да би радили исте ствари као и Класа.

 

 

Dodajte komentar

Translate »